SuperPlie 2021

Een geschiedenis van Midden-Delfland in drie ritmes en symbolen.
Weergegeven in een indoor land-art project in de Oude Kerk van Maasland.
Onderdeel van ‘Ode aan Midden-Delfland’.
Juli-september 2021,
te zien op zaterdagen van 11.00 tot 16.00 uur

Aanleiding
Bij het initiatief voor ‘Ode aan Midden-Delfland’ ontstond een idee om vooral ook het landschap zelf in een kunstwerk te betrekken. De vorm ‘Land Art’ ligt dan voor de hand. Minder voor de hand is het idee om land art in de binnenruimte te maken. Toch is dit de uitdaging geworden die aan beeldend kunstenaar Marcel Koeleman is meegegeven.

Idee en concept
De geschiedenis van een gebied, in dit geval Midden Delfland, ligt besloten in het landschap, gebouwen, geschiedschrijving en herinneringen. Op deze plek, die van de Oude Kerk in Maasland, hebben zich in de geschiedenis indrukwekkende gebeurtenissen afgespeeld die nu niet meer zichtbaar zijn. In het indoor land-art object wordt die geschiedenis ontvouwen, en worden ritmes zichtbaar van drie belangrijke gebeurtenissen die hebben gemaakt dat dit gebouw en dit gebied is wat het nu is. Het is de opeenvolging van het natuurlijke ritme van de teloorgang van de toenmalige kerk als gevolg van de overstroming van de Maas in 1134. Het weloverwogen ritme van de toewijzing van het patronaat aan de Duitse Orde in 1241. En het tegendraadse ritme van de inferno als gevolg van een vuurpijl die in 1945 werd afgevuurd ter nagedachtenis aan de overwinning op Napoleon in 1815.

Het zijn gebeurtenissen die ook representatief zijn voor hoe Midden Delfland zich heeft ontwikkeld: in een mengeling van natuurkrachten, van weloverwogen rationeel gebruik van het gebied, en van niet-voorziene gevolgen van wat bewoners, ruimtelijke ordenaars, beleidsmakers en projectontwikkelaars met het gebied hebben gedaan. Het zijn uiteindelijk ook gebeurtenissen die een mensenleven vormen: de combinatie van ons intuitief en natuurlijk doen en laten, de rationale poging tot beheersing en duiding, en de persoonlijke catastrofes die vaak leiden tot een hoek, een vouw, in onze emotionele ontwikkeling. Zo bestaat het object uit drie symbolen waarmee de drie tijdlagen vorm krijgen: de Golf, het Kruis en de Pijl.

Ontwerpmotieven
Dit land-art object, deze installatie in en in symbiose met een kerkgebouw, doet iets wat in de natuur heel gebruikelijk is, maar in de cultuur niet zo systematisch en letterlijk wordt gedaan: het laag voor laag opbouwen van de geschiedenis. Het artificiële van het concept, het stapelen van tijd door de tijd stil te zetten en te herschikken, wordt uitgedrukt in de keuze van het gebruikte materiaal aluminium. Dit metaal is nagenoeg intert. Het is daarmee een tijdloos metaal, dat bovendien sterk contrasteert met de gebruikte materialen in het kerkgebouw en daarmee afstand houdt, als een verteller. Het object zal uiteindelijk in zijn geheel ook weer recycled worden, om wellicht terug te komen in een deurknop van een voordeur van een nog te ontwerpen huis in een nog te ontwerpen woonwijk. Aldus een bijdrage leverend aan de toekomst van een geschiedenis.

pdf van het project